torsdag den 13. september 2012

Lingonminnen ------- Tyttebærminder




DK: Som barn var vi altid i Småland en gang om året for at plukke tyttebær. Jeg husker de lange dage i tyttebærskoven; man plukkede og plukkede, med solen bagende i nakken, og med varme fødder i gummistøvlerne. Langsomt, uendelig langsomt blev den lille kop fyldt (jeg har den stadig, se foto), og nogle gange skete det, at koppen væltede og bærrene trillede ud i skovbunden. Så skulle der megen trøst, saftevand og boller til, for at man blev glad igen. Husker også den altid tilstedeværende skræk for at der pludselig kom en hugorm glidende imod en.
Bærplukkeren nedenunder er også fra min barndom.
Mors tyttebærssyltetøj og mors frikadeller, der findes ikke meget der slår det, madmæssigt.














SE: När jag var liten åkte vi alltid till Småland en gång om året för att plocka lingon. Jag minns de långa dagarna i lingonskogen; man plockade och plockade, med solen gassande i nacken, och fötterna blev varmare och varmare i gummistövlarna. Långsamt, oändligt långsamt fylldes den lilla koppen (jag har den ännu, se bilden) och ibland hände det att koppen välte och bären rullade ut i mossan. Då skulle det mycket tröst, saft och bullar till för att man blev glad igen. Minns också huggormsskräcken, som alltid fanns där. 
Bärplockaren ovan är också från min barndom.
Mammas lingonsylt och mammas köttbullar, finns inte mycket som slår det i matväg.




DK: Bærmoderens renseting
fungerar fint!

SE: Bärmoderns rensgrej
fungerar perfekt!

4 kommentarer:

Mutti sagde ...

Hvor må det være fantastisk at have barndomsminder som dine. Det er det der har gjort dig til den du er! :O))

Eva sagde ...

Tak søde Mutti, ja det er min indre smålænning der taler her.

Beth sagde ...

Hvor herligt Eva og jeg siger som fru Møller, sikke dog et herligt minde og ikke mindst, at du har plukketingene endnu.

Eva sagde ...

Ja, jeg er jo en samler, og kan ikke så godt skille mig af med sådan nogle ting, der er fyldt med minder.