mandag den 28. maj 2012

studentertid ------------- snart student


DK: Hvert år glæder jeg mig til at se studenterne. Det er sådan en dejlig og glædelig begivenhed, og jeg mindes min egen og mine børns studentereksamen, og mindes hvor glad og lettet man var over at det nu var overstået og man havde fået sin hue. Mine studenternelliker står lige nu og venter på at studenter får deres huer.
Hvis jeg møder en student eller studine i byen, siger jeg  "til lykke!" og får altid et smil tilbage.

SE: Varje år längtar jag så till studenteksamen. Det är en sån underbar och glädjefull tid, och jag minns min egen och mina barns studenteksamen, och minns hur glad och lättad man var över att man hade klarat det och hade fått sin mössa. Mina borstnejlikor (som ju heter studenternellliker på danska) står just nu och väntar på att studenterna får sina mössor. Möter jag en student uppe i stan, säger jag GRATTIS! och får alltid ett leende tillbaka.


DK: Opiumsvalmuen er næsten smukkest når den står med de tykke, lådne knopper og venter på at springe ud. Når først den blomstrer, er det alt for hurtigt overstået, og hvis vi er i Sverige en uge på det tidspunkt, ja så misser vi det simpelthen. I år har jeg besluttet at høste birkes fra den, og have i smukke glas til vinter.

SE: Opiumsvallmon är nästan vackrast nu när den står med tjocka ludna knoppar som snart slår ut. När den väl blommar, går det så fort,och om vi är i Sverige en vecka medan den blommar, ja då missar vi det helt enkelt. I år har jag bestämt mig för att skörda vallmofröna, och ha i vackra glasburkar i vinter.


DK: I går aftes sad vi oppe længe længe - ude på terrassen sammen med Jonas og Lea. Hyggede os og snakkede foran udepejsen. Mange ting blev fortalt og diskuteret, mens lysene langsomt brændte ned. Jeg holder så meget af disse aftener, hvor jeg har børn og svigerbørn hjemme, og jeg sover altid så godt, når jeg har dem her under mit tag. Så ved jeg at intet ondt vil ske for dem. Modershjertet hviler aldrig.

SE: I går kväll satt vi uppe länge, länge - ute på terrassen tillsammans med Jonas och Lea. Myste och pratade framför brasan. Mångt och mycket berättades och diskuterades, medan ljusen långsamt brann ner. Det är såna kvällar jag tycker allra bäst om, kvällar då jag har barn och svärbarn hemma. Jag sover alltid så gott, när jag har dem här under mitt tak. Då vet jag att inget ont kommer att drabba dem. Moderhjärtat vilar aldrig.

1 kommentar:

Dorte sagde ...

Ja, studenter skal man hilse på og sige tillykke! Sådan har jeg det i hvert fald også :)