onsdag den 25. april 2012

øverste hylde översta hyllan




i og med at jeg er så lille som jeg er, opdager jeg ikke altid det der står på den øverste hylde i loppisbutikkerne. Jeg får ligesom ikke rigtig hovedet vinklet derop. Faktisk kan jeg blive helt bekymret ved tanken om alle de ting jeg har misset... Nå, men i dag var en undtagelse, for jeg fandt disse to støvede vise mænd på øverste hylde. De skal med til Hørsholm, og skal stå og pynte i et vindue til jul. Jeg er helt glad indeni over at have fundet dem.
Og nu er det jeg spørger jer: hvad hedder de tre vise mænd? Kan I svare på det - uden at google først?

eftersom jag är så liten, så upptäcker jag inte alltid det, som står på allra översta hyllan på loppisarna. Av nån anledning lyckas det mig inte att vinkla upp huvudet så jag ser upp dit. Jag kan ju rent av bli lite skakis när jag tänker på allt jag kanske missat... I dag var emellertid ett undantag, för jag hittade dessa två dammiga visa män. De ska få lov att resa till Danmark, har jag tänkt, och till jul ska de stå i ett fönster och se visa ut. Jag är faktisk väldigt glad för att jag hittade dem.
Och nu frågar jag er: vad heter de 3 vise männen? Endast svar utan google gäller!





Denne lille smuksak fandt jeg dog på nederste hylde, i en stak med fade og bakker. Jeg har jo lært af min gode ven fru Møller, at disse bakker laves af enten træ og plastic; træ hvis de er gamle, og plastic hvis de er kopier. Det jeg ikke har lært endnu, er at kunne se eller høre forskel på om det er det ene eller det andet. Så også den skal til Hørsholm, og så håber jeg selvfølgelig at den er lavet af træ. Fru Møller vil banke på den og så med kendermine fortælle hvad det er. Smuk er den i hvert fald, synes jeg. Tror den skal bruges til - ??? - gode idéer modtages med taknemmelighed.

Den här lilla skönheten hittade jag dock på nedersta hyllan, i en hög med fat och brickor. Jag har ju lärt mig av min goda vän fru Møller, att de här brickorna antingen görs av trä eller plast; trä om de är gamla och plast om det är kopior. Det jag inte har lärt mig än, är att kunna se - eller höra - skillnad på om det är det ena eller det andra. Brickan ska också till Hørsholm, och jag hoppas såklart att den är av trä. Fru Møller kommer att knacka på den och sen förklara med kännarmin vad det är. Vacker är den i alla fall, tycker jag. Jag tror jag ska ha den till - ??? - bra idéer tas emot med tacksamhet.


Fandt også en lærebog i madlavning, og sjovt nok står det i den, at det er et brevkursus. Den skal pakkes ind til Jonas, som har fødselsdag i morgen, og som gerne vil lære noget basic når det gælder udskæringer og andet. DET findes der i denne bog, som mindsandten er gransket af Gertrud Carlberg, Lærerinde ved Fagskolen for Huslig økonomi i Uppsala. Jow jow.

Hittade också en lärobok i matlagning, och lustigt nog är det en brevkurs. Den ska jag slå in till Jonas, som fyller år i morgon, och som gärna vill lära sig grundläggande kunskaper om styckning och annat. DET finns i den här boken, som minsann är granskad av Gertrud Carlberg, Lärarinna vid Fackskolan för Huslig ekonomi, Uppsala - jo minsann.

11 kommentarer:

Mutti sagde ...

Jeg tror at de vise mænd er Palle, Jonas og Micke. Bakken køber jeg så gerne på overbud;0)) godt gået.

Lea sagde ...

De vise mænd hedder Kaspar og Baltazar og Hugo. Eller noget ;)

Bakken er meget fin, men hvor skrøbelig er den, må jeg spørge om inden jeg kan komme med nogle former for brugsforslag!

Dorte sagde ...

Så må jeg lige prøve at svare uden at læse de andre kommentarer :) jeg er ret sikker på Melchior og Baltazar... Hedder den sidste Caspar eller er det fra Kasper, Jesper og Jonathan jeg har den :-) og hvor er de fine! Jeg vil huske at indtænke julepynt næste gang jeg skal på loppis :-)

Dorte sagde ...
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.
Gabriella Signäs sagde ...

Hmm, de tre vice männen..... Var är de tre ordinarie männen, tro........?

Eva sagde ...

hi hi - hvor er I dygtige tilsammen! De tre vise mænd hedder Caspar, Melchior og Balthazar.
Og ja, her hedder de Palle, Jonas og Micke.
Bakken er fast og fin i kødet og bør kunne bruges til what-ever.

Morbror Jonas sagde ...

Jeg mener de hedder Caspar, Melchior og Balthazar... eller er det for sent at være med? :-)

Jeg synes bogen ser meget spændende ud. Kan man få lov at kigge lidt i den?

Mutti sagde ...

Jeg kan allerede se at bakken er træ. Der er ikke samme dybde på guldet når det er resin.

Eva sagde ...

Yipeee!! Bakken er af træ, og Jonas er interesseret i bogen. Mon han har læst billedteksten?

Beth sagde ...

Fine ting du har med hjem fra loppis. Måske skulle du næste gang lede efter en af de tingester der kan se "højt". Jeg mener en slags rør på en lang pind med spejle på skrå. Husker ikke hvad den hedder, men tror den bla blev brugt ved hestevæddeløb. Med sådan en vil du aldrig blive snydt for ting på øverste hylde.

Eva sagde ...

jeg kan huske, da jeg var barn, at min bror havde sådan en ting. Han kaldte den for et periskop - og det kunne jo godt minde om det.
Ja - sådan en må jeg have :-)