tirsdag den 25. juni 2013

windmill disktrasa eller karklud

SE: här alla vänner är disktrasan

DK: her alle venner er karkluden



Windmill-disktrasa - stickad

lägg upp 26 m på stickor strl 3½, sticka 20 räta maskor och 6 aviga, vänd och sticka 6 räta, 1 omslag, sticka resten av varvet räta, vänd sticka 21 m räta och 6 aviga, vänd och sticka 6 räta, omslag, sticka räta tills det finns 2 m kvar på stickan, vänd och sticka räta till du har 6 m kvar och sticka dem avigt, vänd och sticka 6 räta, omslag och sticka räta till du har 3 m kvar på stickan, vänd och sticka som innan till du har 6 hål vid slätstickningen.  På nästa varv maskar du de 6 m av som är slätstickning, och stickar sen 6 räta m, omslag och sticka räta så att du hela tiden får 1 m till på stickan som ”vilar”.
Sticka nu tills du åter har 6 hål vid slätstickningen, maska av 6 m och sticka 6 räta omslag osv. När du nu åter har 6 hål vid slätstickningen maskar du åter av 6 m, men nu stickar du räta över alla m, även de som vilat. Nu börjar du om med 20 räta og 6 aviga. Sticka 6 ”vingar”. Efter den 6 vingen maskar man av alla maskorna  och syr ihop disktrasan.

Og nu på dansk:

Vindmøllekarklud

Slå 26 m op på pind 3,5
Strik 20 r, 6 vr
Vend og strik 6 r, slå om, strik ret til der er 2 m tilbage på pinden
Vend og strik ret til du har 6 m tilbage på pinden – strik dem vr
Vend og strik 6 ret, slå om og strik ret til du har 3 m tilbage på pinden
Vend og strik som før til du har 6 huller ved det glatstrikkede.
På næste pind lukker du de 6 glatstrikke m af, og strikker så 6 ret, slå om og strik ret så du hele tiden får yderligere en m påden strikkepind som ”hviler”.
Strik nu til du atter har 6 huller ved det glatstrikkede, luk 6 m af, strik 6 r, slå om osv
Når du nu igen har 6 huller ved det glatstrikkede, lukker du 6 m af igen, men nu strikkes der ret over alle m, også dem, der har hvilet.
Start forfra med 20 ret og 6 vr.
Strik 6 vinger
Efter den 6 vinge lukker man alle maskerne af og syr karkluden sammen



21 kommentarer:

Karin sagde ...

Fint, Den måste jag prova, ska genast packa ner garn till en/eller flera disktrasor i packningen när jag åker hem/bort över semestern :)
Tack för mönstret :)

Anonym sagde ...

Tack för mönstret!

Lotta i S-vall sagde ...

Tack så jätte mycket för mönstret, den här bara måste jag prova att sticka :)

Unknown sagde ...

Hejsan :-) fin och trevlig blogg du har. Tack för mönstret på disktrasan. Nu kommer det bli en fröjd att torka av i köket :-)Mvh Carina

Cecilia sagde ...

Tack! Den ska bli kul att prova.

Anonym sagde ...

Tack för mönstret!! Mvh Turid

elsamaja sagde ...

Tack för mönstret, den här måste jag bara testa =)

Ha det gott

Ingrid

Fii sagde ...

Började sticka denna igår kväll och kan bara inte sluta. Hur kul som helst att göra, och snyggt blir det!

Anonym sagde ...

kan du ge ytterligare beskrivning på disktrasan?Körde fast efter första vingen.

Anonym sagde ...

Tack för ett snyggt och roligt mönster :-) Funderar lite på hur stora dina blir?
Min känns "enorm" efter två vingar...:-)
Eva

Eva sagde ...

Hej - jag har inte ytterligare förklaring, men det tar kanske lite tid innan man har mönstret i fingrarna.
Mina disktrasor blir ca 20-22 cm i diameter.
Roligt att ni gillar dem - de är faktiskt lite vanebildande!
kh Eva

Eva sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Anonym sagde ...

Jättefin måste genast göra några. Tack så mycket för mönstret.






Anonym sagde ...

Jag får den drygt halvcirkelformad. Undrar vad jag gör fel? Har lagt bild i Online Stickkafé på fb. Den är så fin och kul att sticka så jag vill gärna lära mig att göra den rätt.
Ingela Björsmo

Anonym sagde ...

Undrar om du kan lägga upp en bild hur den ser ut innan du syr ihop den? Mvh Susann

Tankar vid midnatt sagde ...

Tack för ditt fina mönster!

Anonym sagde ...

Jag håller på med denna disktrasa nu, men behövde skriva en utförlig beskrivning, steg för steg. Får jag dela den med andra?
/Ulrika ulrika_hannestrand(a)hotmail.com

Anonym sagde ...

findes den på dansk, Google kan ikke ordentlig

Anonym sagde ...

kan du lægge en opskrift på dansk er ikke god til andre sprog

jette sagde ...

Hej Eva

Er helt vild med din vindmølle karklud, men kan ikke forstå opskriften på svensk.
Er det mulig at få opskriften på dansk, måske på mail, det vil hjælpe rigtig meget.
Jette

Anonym sagde ...

Vil gerne høre om de 3 masker som man skal lade hvile sidst på pinden, er de samme tre hele karkluden rundt, eller hvordan. Det driller mig. Hilsen Birgit