onsdag den 26. juni 2013

Fler väderkvarnar

Grytlappar à la windmill-disktrasor
Man virkar 4 fyrkanter

1. fyrkanten: börja med att göra 49 lm
börja i andra m från nålen och virka 23 fm, hoppa över 2 m, virka 23 fm,
vänd,
virka 22 fm, hoppa över 2 m, virka 22 fm
fortsätt med att virka så, alltså 21 fm, 20 fm, 19 m osv och hoppa över 2 m mitt på varvet - tills du har virkat 5 fm, hoppa över 2 m, virka 5 fm
virka nu 5 lm som virkas fast i motsatta sidan, och avsluta.
Virka en fyrkant till som denna.


3. fyrkanten: virka 23 fm i uppslagskanten på den första fyrkanten, fortsätt med 23 fm på den andra fyrkanten och virka nu som innan, alltså med att hoppa över de 2 mittersta fm osv.
4. fyrkanten - virkas som 3.

jag virkar 2 grytlappar och virkar ihop dem – så för att få 2 dubbla grytlappar måste man virka 4 grytlappar.

Jag förstår inte helt det där i början på 3. fyrkanten, och jag har inte hunnit testa att virka dem här, så om ni provar på och lyckas, vill jag jättegärna ha en bild och en förklaring på mail eva@geleff.dk

Lycka till!!!

Ingen kommentarer: