fredag den 25. januar 2013

Leila & the tulips

DK: fredag aften, og jeg føler mig endelig helt rask. Min sygeplejerske (ja det er altså Palle) kom hjem med et bundt tulipaner til mig, så der er lidt forårsstemning i ham også, tror jeg.
Vi skal have hyggelige frokostgæster på søndag, så jeg besluttede at jeg ville bage en chokodessertting. Jeg har fundet opskriften hos Leila - en af mine madidoler. Den er bare så lækker... Ja, og uden mel. Opskriften kommer længere nede.

SE: fredag kväll, och jag känner mig äntligen frisk. Min sjuksköterska (ja det är ju Palle) kom hem med ett fång tulpaner till mig i dag, så han har nog lite vårkänslor han med, tror jag.
Vi ska ha ett par mysiga lunchgäster här på söndag, så jag bestämde mig för att baka en chokladefterrättsgrej. Jag har hittat beskrivningen hos Leila - en av mina matidoler. Den är underbart god... och så utan mjöl. Beskrivning finns längre ner.



DK: der er to svenske ord, som undrer mig i dette indlæg: TULPAN og CHOKLAD. Det er som om man har smidt vokaler væk - i og o, altså i forhold til bl.a. dansk, hvor det hedder tulipan og chokolade. Hm. Tag lige og test hvad det hedder på f.eks. engelsk, fransk eller tysk, eller hvad du nu kan. Hm igen.

SE: det är två svenska ord, som jag börjar fundera på här: TULPAN och CHOKLAD. Det är som om man har kastat bort ett par vokaler - i och o - alltså jämfört med danska, där det heter tulipan och chokolade. Hm. Ta och testa på andra språk, vad det heter på engelska, franska och tyska t.ex. Hm igen.
Ta sen och försök säga CHOKOLADE på danska (uttala DE som "the" - kul, eller hur?)


DK: Lovely Leila, hun inspirerer mig meget. Her er opskriften, på svensk. med lidt dansk hjælp. Er der noget, du ikke forstår, så spørg mig - lad være med at bruge Google Translate :-)

SE: Lovely Leila, som inspirerar mig så himla mycket. Här är kakbeskrivningen.

www.leila.se

Hasselnöts- och chokladtårta


  • 300 g hasselnötter
  • 300 g mörk kvalitetschoklad 70%
  • 1 msk kakao av god kvalitet
  • 200 g mjukt smör
  • 1 dl strösocker
  • 6 ekologiska ägg
  • Smör till teflonformen

  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Mixa/blend hasselnötterna till ett fint pulver i en matberedare/blender.
  • Hacka 200 g av chokladen grovt och kör den sedan i mixern/blenderen tillsammans med nötterna.
  • Tillsätt kakao, smör och strösocker och mixa krämigt.
  • Separera äggen och tillsätt äggulorna/æggeblommerne i smörsmeten och mixa.
  • Vispa/pisk upp äggvitorna/æggehviderne till ett hårt skum i en torr och ren bunke.
  • Vänd försiktigt ihop äggvitorna med chokladsmeten, lite i taget.
  • Fyll smeten i en smord teflonform med löstagbar kant, 24 cm i diameter. 
  • Bryt den resterande chokladen i bitar och stick ner dem i kakan.
  • Baka tårtan i mitten av ugnen i cirka 30–35 minuter. 
  • Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig, men tänk på att chokladbitarna kommer att kladda av sig på stickan trots att kakan är färdig.

Ingen kommentarer: